Főszereplők:

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers
Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers
Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers
Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers

2010. november 2., kedd

Zöld paradicsom és karalábésaláta

Lassan itt az ideje, hogy felszámoljuk a konyhakertet. A hétvégén már ki is szedtük a paradicsomokat, mert hiába volt még tele zöld paradicsommal, már nem elég a nap ereje, hogy beérjenek. Idén sem panaszkodhatunk a termésre, ettünk bőven paradicsomot, de azért közel sem lett annyi termés, mint tavaly. Tavaly annyi volt, hogy egész nyáron boldog-boldogtalannak osztogattuk már, hogy nehogy ránkrohadjon. Azonkívül még turmixoltunk is jó pár zacskónyit, amit aztán mélyhűtőbe téve egész télen bőven elég volt a főzéshez, pedig mi aztán elég gyakran főzünk paradicsomos ételeket. És amikor úgy november közepe felé kiszedtük a töveket, még annyi zöld paradicsomot szedtünk össze, hogy azt még januárban is ettük. Mivel a sötét, hűvös kazánházban tárolva szépen magukban még be is értek, és isteni volt!!!  Nem tehetek róla,  de amióta saját termésünk van, azóta a bolti, de még a piaci paradicsomot sem bírom megenni! Legalábbis itt görögben nem, mert otthon Magyarországon még a bolti is sokkal finomabb, mint itt az állítólagos termelői, még a színe is más... Nem tudom, mi lehet az oka, pedig a napsütéses órák száma alapján az ember azt várná, hogy az itteni termés finomabb... Illetve hát sejtem, mi lehet az oka: az ész nélküli permetezés, meg a génmanipulált termékek elleni elzárkózás hiánya... Ezek után nem csoda, hogy a mi kis 1000%-ig bio kertecskénk termései  a régmúlt korok zöldségeinek ízét idézik, és össze sem hasonlíthatók a mű-termésekkel... Még a zölden leszedett, magában beérett paradicsomnak is ezerszer jobb íze és illata van.
Idén sajnos meg sem közelítettük a tavalyi felhozatalt, ami a mennyiséget illeti, de azért így is bőven a fülünkön jött már ki a házi termés :-)) Csak annyi nem lett, hogy el lehetett volna tenni télire, és a most leszedett zöld paradicsom se fog kitartani 2-3 hétnél tovább. De még így is több a semminél. Az elmúlt 1-2 hétben már nem volt saját paradicsomunk, így a mindennapi salátáink a fejes- illetve a káposztasaláta, a brokkoli és a cékla lettek. Bár ezek sem saját termések, de legalább nincs összehasonlítási alapunk, így szívesen esszük :-)) Idén télen nem akartam a kertészkedéssel bíbelődni. Tavaly a nyári sikereken felbuzdulva téli zöldségeket is ültettünk, de a fejessaláta kevés lett; a káposztát megették a hernyók; a póréhagyma a földbe rohadt a sok esőtől; a spenót meg szegénykém nőtt volna egész télen, de az első nagy esőzések után olyan sártengerré vált az egész veteményes, hogy képtelenség volt megközelíteni a térdig sárba süllyedés veszélye nélkül, így a végén otthagytuk az egészet :-(( Idén ezért úgy döntöttünk, nem foglalkozunk a kertészkedéssel télen. Elég volt egész nyáron! Viszont érdekes módon a nyár közepén ültetett borsóim még most is teremnek, igaz, nem túl sokat, naponta egy marékkal tudnék összeszedni, azt meg mindjárt úgy, ahogy van, le is legelik a gyerekek :-D Én is imádom a nyers borsót, én tehetek róla, hogy megmutattam nekik, hát most csak messziről nézhetem, milyen jóízűen eszik :-)) A múltkor nagy "titokban" szedtem egy jó kis levesnek valót - gondoltam én -, gyorsan be is vittem a házba, mielőtt észreveszik. Igen ám, csakhogy még egy-két tennivalóm akadt az udvaron, addig hanyagul a konyhaasztalra dobtam a "zsákmányt". Azt hittem, a gyerekek gyanútlanul játszanak közben. Nos, mire kettőt térültem-fordultam, Fotinit már ott találtam a konyhaasztal tetején térdepelve, nyakig sárosan. Mivel nem tudta kifejteni a borsót, megette szőrőstül-bőrőstül, nem lacafacázott vele :)) Na ebből sem kellett már borsólevest csinálnom!! 
Mára aztán beérett az első néhány zöldparadicsom. Gyorsan fel is vágtam salátának, csalamádénak, amit csak találtam itthon még hozzá. Aztán ha már betakarítás, összeszedtem a maradék karalábét is, amit én honosítottam meg itt, mivel még nem találkoztam errefelé ilyesmivel. Az otthonról hozott vetőmagok azonban kibékültek az itteni klímával is, és egész nyáron szép termést hoztak. Nos, az utolsó pár darabot már gondoltam, felhasználom, ne vesszen kárba. Nem tudom, létezik-e ehhez hasonló recept, én mindenesetre magamtól találtam ki: lereszeltem 3-4 karalábét, egy nagyobb sárgarépát hozzá, fél vöröshagymát, sóval, ecettel, olívaolajjal isteni finom salátát varázsoltam belőle pár perc alatt!!!! A sült hal mellé pedig különösen jólesett!  Még a gyerekek is odáig voltak tőle, pedig más módon nem nagyon akarták megenni a karalábét, maximum megfőzve a levesben. 
Úgy jóllaktam a salátákkal, hogy az ebéd már alig csúszott ezek után. De hát halat egész évben lehet kapni, ezeknek a finom friss zöldségeknek azonban hamarosan lejár az ideje :-((



Nincsenek megjegyzések: